Skemad - vælling?

12. juni 2014

Alder:
4 mdr.

Skemad - vælling?

Kære Helen

Frederik er nu blevet 4 mdr., og vi er stille og roligt gået i gang med at introducere skemad; han har fået smagsprøver på grød i et par dage, og det virker indtil videre, som om det er et hit :-)

Jeg har læst i din bog om børn & mad, og har også kort talt med min egen sp (kan godt mærke, at det er mange år siden, jeg sidst havde et lille barn :-))

Da vores største søn skulle i gang med skemad, startede vi med en 'drømmeflaske' - en flaske vælling om aftenen - som gjorde, at han ret hurtigt herefter begyndte at sove igennem.

Frederik har jo i det store hele sovet godt om natten, kun afbrudt af en gang mad midt på natten, og jeg har derfor tænkt, at jeg ville starte med grød til frokost frem for ...

Annonce

... vælling om aftenen. Men nu synes jeg, at Frederik er begyndt at vågne tidligere om natten og efterspørge mad, end tidligere. Mit spørgsmål er derfor: Hvis jeg fortsætter med grød til frokost, hvornår kan jeg så evt. også indføre en aftenflaske med vælling? Svarer det til det andet skemåltid - altså når han spiser de der 1/2 - 1 dl. grød til frokost? Eller kan jeg forsøge med begge dele allerede nu? Hvis nej, vil det så være skidt at stoppe med grøden til frokost og erstatte den med aftenflaske med vælling?

Frederik er jo flaskebarn og havde som helt lille lidt problemer med maven. Indtil videre ser hans mave bestemt ikke ud til at være påvirket af den lille mængde grød, han han fået.

Mange hilsner fra
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor